Det kan ifrågasättas huruvida effekten av annonsering på Facebook är poänglös när allt fler artister och skivbolag lägger pengar på sponsrade annonser. Tanken är ju att sticka ut ur myllret genom sponsrade inlägg. Men om fler annonserar förskjuts väl bara detta myller till en ny nivå? Vem står som vinnare i kampen? Förmodligen den med mest pengar.

Som tur är så är det bara en del av sanningen. Att marknadsföra en påse bajs vore ju extremt svårt även om man hade alla pengar i hela världen. Så, produkten, musiken måste fortfarande hålla hög kvalitet för att annonsen i sin helhet ska bli optimal. Så om ditt band låter som en bajskorv så se till att polera den lite till innan den släpps ut i myllret. En bra produkt är en förutsättning för att lyckas hela vägen.

 

Budget
Ett skivbolag med mycket pengar har givetvis möjlighet att hålla igång sina annonskampanjer längre och till en större andel av en målgrupp. Ett band vars alla medlemmar går på socialbidrag har ju förhållandevis en mycket skral budget och små marginaler. De pengar som läggs på annonsering vill man ju inte ska vara förgäves. Om annonseringen riktas för brett och till fel målgrupp kan det bli en besvikelse och alla likes som förväntas trilla in uteblir. Ett tips är att begränsa sin annonsering och betala för sponsrade inlägg när nyheterna är lite större. En ny platta, en ny musikvideo eller att ett viktigt festivalgig kanske förtjänar lite extra uppmärksamhet.

 

Hur annonser är uppbyggda
Facebooks annonssystem är uppbyggt i tre delar: kampanj, ad set och annons.
Kampanjen riktar in sig på målsättningen och adset preciserar genom i huvudsak målgrupp och budget. En kampanj kan bestå av flera adset och ett adset kan ha flera annonser med varierat innehåll.

Du skapar din annons genom Facebooks Ads Manager, och om det är första gången kommer även ett annonskonto skapas.

När du skapar en kampanj kan du välja målsättningar genom utgångspunkt i bland annat interaktion, räckvidd och konverteringar.

När du skapar en adset kan du välja målgrupp. Här finns väldigt många parametrar för att rikta in sig på en specifik målgrupp.

 

Var och hur ska annonserna visas?
Därefter kan du välja var annonserna ska visas – på till exempel Facebook, messenger eller Instagram. Givetvis är det möjligt att välja att annonserna ska visas på samtliga ställen samtidigt. Därtill kan du välja om annonserna ska optimeras för mobiltelefoner eller inte.

Nästa steg är att välja budget och schema. Hur länge ska annonsen visas och hur mycket får den kosta? Namnge sedan annonsen och koppla den till din artistsida.
Vi har lärt oss att visuella inslag ökar intresset hos den tilltänkta målgruppen. Bilder eller video bör användas i annonsmaterialet. Facebook tycks därtill föredra sparsamt med text till bildannonser.

 

Förhandsgranskning och uppföljning
Innan du postar din annons tänk på att förhandsgranska den så den uppträder som du tänkt dig. Det som sedan återstår är att Facebook ska godkänna annonsen innan den går ut i skarpt läge.

Med hjälp av Facebooks verktyg kan du följa resultaten för alla annonser. På så vis får du inblick i vilka som går bra och mindre bra. Informationen är viktig för att få kunskap om hur du annonserar på bästa sätt.